Werven Home Beter Benutten
Gedragshuis
Keuzemogelijkheid voor de reiziger

Op gang brengen

Om een andere manier van reizen te stimuleren, hebben reizigers begeleiding nodig. Faciliteer ze bij de eerste stappen om een andere vervoerskeuze in praktijk te brengen. 

  • Een stapsgewijze aanpak (met kleine stappen) helpt deelnemers om anders te gaan reizen.

Dat ondervond men in Maastricht, waar het eenmalig aanbieden van een OV-strooipas aanvankelijk niet aansloeg. Vervolgens werd overgegaan op een stapsgewijze benadering. Die bestond onder meer uit een risicoloos probeeraanbod (1 week e-bike uitproberen of 1 maand openbaar vervoer), vervolgens korting op de aanschaf van een e-bike en deelname aan het project Burn Fat Not Fuel én persoonlijke reisbegeleiding. 

  • Om een project goed op gang te brengen, loont het om bij een bedrijf eerst een proef met een mobiliteitsbudget te doen.

Met die ervaring kan een bedrijf eventuele weerstanden wegnemen en interesse opwekken bij andere afdelingen. Ook dit wordt ervaren als een kleine stap.

  • Keuzestress kan een belemmering zijn om ‘op gang te komen’.

Maak meedoen niet te ingewikkeld voor gebruikers en voorkom keuzestress. Bied bij een fietsplan een beperkt aantal keuzes en help gebruikers. Dat gebeurde onder meer in Maastricht met succes, toen gebruikers werden geholpen bij de keuze van een juiste e-bike. 

‘Toen ik las dat je met de actie ‘Stap op en probeer’ gratis een week een e-bike kon uitproberen, heb ik er meteen een gereserveerd bij de plaatselijke fietsshop. Dat beviel prima. Sinds ik een e-bike heb aangeschaft, ben ik geen dag meer met de auto naar mijn werk geweest.’ (Wim van der Spoel (bron: Beter Benutten.nl)  De actie ‘Stap Op En Probeer’ probeert automobilisten in de regio Assen op de fiets te krijgen door gratis een week een fiets, e-bike of speed pedelec aan te bieden.) 

Praktijkvoorbeeld 

Persoonlijk advies helpt

In de pilot ‘Mobiliteitscoach’ bij Capgemini, onderdeel van Persoonlijk Reisadvies op Maat, ging een reiscoach met medewerkers in gesprek over persoonlijke reisdoelstellingen. De coaching leidde tot het uitproberen van ander reisgedrag. Deelnemers werden zich bewust van hun gewoontes en van alternatieven voor de auto. 30-50 procent van de deelnemers veranderde het reisgedrag: het leverde dus per 2 of 3 deelnemers 1 structurele spitsmijding op.