Werven Home Beter Benutten
Gedragshuis
Keuzemogelijkheid voor de reiziger

Werven

Informatie over een project moet glashelder zijn en kloppen. En als gebruikers zich ergens voor moeten aanmelden, biedt dan een eenvoudig en duidelijk uitgelegd stappenplan. Met simpele instructies, maak je het de gebruiker direct gemakkelijk. 

  • Voor de wervingsfase is het belangrijk om de juiste doelgroep te benaderen. Selecteer doelgroepen waarvoor de verandering een kleine en gemakkelijke stap is.

Voor forenzen die in het begin of in de ‘staart’ van de file rijden, is het bijvoorbeeld een kleine verandering om eerder of later te reizen. In het project Fluitend naar je werk, wordt gericht gezocht naar de meest kansrijke doelgroep. In andere projecten, bijvoorbeeld B-riders, wordt in principe ‘iedereen’ benaderd en wordt daarna pas gesegmenteerd.

  • Een wervingsbrief, folder of website moet direct duidelijk zijn. 

Er zijn spitsmijdenprojecten waarbij potentiële deelnemers na afloop meldden dat ze de brief niet begrepen. Dat bleek de reden te zijn waarom mensen zich niet aanmelden. Leg stap voor stap  uit wat de bedoeling is van het project en maak duidelijk wat er van deelnemers wordt verwacht (call to action). 

Hoe makkelijker je een boodschap communiceert, hoe groter de kans dat men het serieus neemt. Of het nu logisch is of niet. (blogt Suzie Geurtsen, gedragspsycholoog bij Dijksterhuis & van Baaren) 

Praktijkvoorbeeld 

Halve informatie doet afbreuk

Een opleidingsinstituut uit de Randstad zette een proef op met e-bikes. De campagne leverde veel enthousiaste reacties op, maar deelnemers haakten af toen bleek dat ze de fietsen thuis niet konden opladen. Velen woonden in de binnenstad, vaak in bovenwoningen. Het enthousiasme voor de e-bikes sloeg om in cynisme. Een ander type fiets met afneembare accu had het probleem kunnen oplossen. Of communicatie waarin op dit praktische punt werd gewezen, zodat mensen met een bovenwoning zelf konden besluiten of het voor hen zin had om deel te nemen. (Bron: Verkeersnet: artikel over tekstgids Tabula Rasa, 14 oktober 2014)