Werven Home Beter Benutten
Gedragshuis
Keuzemogelijkheid voor de reiziger

Volhouden

Om het gewenste reisgedrag  vol te houden, blijft gemak een voorwaarde voor succes. Zorg dat het vanzelfsprekend is ingebakken in de service en ondersteuning die je deelnemers biedt. Zo help je hen om door te zetten. 

  • Als je weet waar deelnemers drempels ervaren, kun je die verlagen.

De aanschaf van een e-bike is voor veel mensen zo’n drempel. Volhouden lukt beter als na een probeeractie een slim vervolgaanbod volgt, waarbij deelnemers de gebruikte e-bike met korting kunnen kopen of er via hun werkgever voor kunnen sparen. Dan hoeven ze geen nieuwe beslissing te nemen of in één keer een groot bedrag te betalen. 

  • Houd de administratie en procedures simpel en overzichtelijk. 

Wie punten spaart via elke gefietste kilometer, wil niet verzanden in een ondoorgrondelijk registratiesysteem. Zet een app in die automatisch de gemaakte kilometers of spaarpunten registreert, want in de praktijk vergeten mensen apps aan of uit te zetten. Automatisch gegenereerde informatie geeft deelnemers ook direct inzicht in en feedback op hun resultaten en dat werkt motiverend. Als de app niet gemakkelijk werkt, leidt het tot frustratie.

  • Een goed bereikbare helpdesk kan het deelnemers op veel fronten gemakkelijk maken. 

Of het nu gaat om advies over de aanschaf van een fiets of OV-abonnement of over de werking van een app. Zorg dat deelnemers hun vragen snel en goed beantwoord krijgen. Ook als ze hun problemen uiten op sociale media.

  • Randapparatuur als kastjes of apps moeten het gewoon doen en gemakkelijk werken.

Reisinformatiediensten/apps worden vooral blijvend gebruikt als wordt voldaan aan de ‘3 G’s’: ‘gewin’ (de gebruiker heeft er iets aan), ‘gemak’ (de applicatie is makkelijk te bedienen) en ‘genot’ (de app ziet er mooi uit, mogelijkheden tot spel of interactie) (bron: Mobiel met mobieltjes). 

Praktijkvoorbeeld 

Multimodale reisapp met vertrekalarm

De nieuwste generatie reisassistenten gaat uit van de gebruiker die zo precies mogelijk wil weten wanneer hij arriveert op de bestemming. Zo is de app TimesUpp een deur-tot-deur-reisassistent die gegevens van auto, openbaar vervoer, fiets en voetganger combineert en de beste optie voor dat moment – inclusief real-time verkeersinformatie - laat zien. De app werkt samen met je agenda: wie een afspraak in de eigen agenda heeft ingevoerd, krijgt een vertrekalarm als het tijd is om te gaan. Bovendien is de app te koppelen aan een TomTom-navigatiesysteem.