Maak het aantrekkelijk
Van nature houden mensen vast aan vertrouwde reis- en werkgewoonten. Om de forens de voordelen van een andere keuze te laten ervaren, is in de beginfase een extra prikkel of beloning nodig. Daarna moeten thuiswerken, ‘treinen’ of fietsen zelf als aantrekkelijk worden ervaren.
Prijzen, een loterij, kortingen of een financiële beloning trekken de aandacht van de doelgroep en verleiden hen om nieuw gedrag uit te proberen. Het gaat hier zeker niet alleen om financiële beloningen, positieve feedback werkt ook.
Een backoffice kan onzekerheden wegnemen en als vraagbaak fungeren voor persoonlijke vragen. Bij Cap Gemini kregen medewerkers een coachingsgesprek als hun leasecontract afliep. In dat gesprek werden ze ook geïnformeerd over andere mogelijke vervoersregelingen.
Informatie overtuigt niet, maar geïnteresseerden moeten de juiste informatie snel kunnen vinden, bijvoorbeeld over reistijd, thuiswerkvoorzieningen en vergoedingen.
Deelnemers krijgen zo direct feedback over de calorieën die ze al fietsend verbranden, de afstand die ze afleggen of hoeveel punten ze sparen. Dat stimuleert. Voorwaarde voor succes is dat de app goed en vloeiend werkt en dat gebruikers ervaren dat ze alles via de app kunnen doen.
Praktijkvoorbeeld
B-Riders: vier keer aantrekkelijk
B-Riders verruilen tijdens de spits de auto voor de fiets. In het project zijn de vier bevindingen slim toegepast:
- Starters ontvangen een financiële beloning, alle deelnemers sparen punten waarmee ze bijvoorbeeld een museum kunnen bezoeken of korting krijgen.
- Er is een helpdesk waar deelnemers op werkdagen hun vragen kunnen stellen.
- Op de website vinden deelnemers antwoord op veelgestelde vragen.
- De B-Riders-app registreert het aantal ritten, minuten en kilometers. De app geeft ook feedback en stimuleert deelnemers om door te gaan.