Werven Home Beter Benutten
Gedragshuis
Keuzemogelijkheid voor de reiziger

Maak het gemakkelijk

Het is zaak om te zorgen dat deelnemers de gewenste overstap naar een andere manier van reizen moeiteloos kunnen maken. Dat geldt voor de aanmelding, maar ook voor het gemakkelijk kunnen stallen van je fiets of het parkeren van je auto bij het station. Ook voor het gebruik van reisinformatiediensten is gemak een voorwaarde voor succes.

  • De deelnameprocedure moet zo eenvoudig mogelijk zijn.

Dit geldt voor het aanmelden voor een project, maar ook voor het downloaden van een app. Een uitgebreide registratie bevordert uitstel en dus afstel.

  • Zorg dat mensen snel en gemakkelijk vragen kunnen stellen, bijvoorbeeld bij een helpdesk. En dat ze de belangrijkste informatie snel kunnen vinden op een website of in een folder.
  • Neem mogelijke hobbels eerst weg.

Achterhaal welke hobbels je doelgroepen kunnen ervaren. Dat kan bijvoorbeeld het ontbreken van fietskluizen zijn. Realiseer deze dan eerst en start daarna een e-bikeproject. Dan voorkom je afbreukrisico.

  • Voor reisinformatie-apps zijn vindbaarheid, bedieningsgemak, begrijpelijkheid en toegankelijkheid voorwaarden voor succes.

Een reisinformatie-app of een navigatiesysteem moet eenvoudig, prettig en snel werken. Vooral snelheid is belangrijk. Je hebt het liefst dat je navigatiesysteem of app werkt zodra je je auto instapt. Daarnaast hebben mensen behoefte aan beperkte informatie. Uit onderzoek van de Consumentenbond voor Beter Benutten blijkt dat gebruikers vooral behoefte hebben aan informatie over actuele reistijd (aankomsttijd, vertraging).

‘Te veel informatie op een reisapp zorgt voor extra prikkels en daar heeft ons brein geen zin in.’ (Jorn Horstman in e-magazine Intelligente Mobiliteit)

 

Praktijkvoorbeelden

Twente Mobiel biedt eerst probeeraanbod

     

Fietstransferium Harderwijk

Een gratis probeeraanbod van een e-bike werkt drempelverlagend. Maar als deelnemers daarna een stappenplan moeten doorlopen om een e-bike (met korting) aan te schaffen, kost dat opnieuw moeite. Bij het Fietstransferium Harderwijk konden deelnemers de probeerfiets (helemaal of gedeeltelijk) bij elkaar sparen en zo de probeerfiets behouden. (bron: Grip op gedrag)