Timing, pak het moment
Uit analyses van diverse Beter Benutten-cases blijkt dat de tijd rijp moet zijn voor een andere manier van reizen. Er moet een gevoel van urgentie zijn. Voorbeelden zijn grote wegwerkzaamheden of een verhuizing van het bedrijf, waardoor bijvoorbeeld minder parkeerplekken beschikbaar zijn.
De wegwerkzaamheden zijn gestart en het viel inderdaad niet mee: de files waren lang. De weggebruikers waren al gewaarschuwd. Maar dit is het moment om ook weggebruikers die dachten dat het wel mee zou vallen te motiveren voor alternatieven met concrete voordelen. De nood is nu het hoogst.
De snelle fietsroute is klaar, of er is een snelbuslijn gestart die iedere tien minuten rijdt. Pak dit moment om mensen op ‘gang te brengen’ die open staan voor een andere manier van reizen. Veel Beter Benutten-projecten sluiten ook met succes aan op de e-bike-trend.
Sluit aan bij een verhuizing van een bedrijf, het invoeren van het nieuwe werken of de introductie van CO2-maatregelen.
Als (potentiële) deelnemers vertellen dat ze bijvoorbeeld voortaan naar hun werk gaan fietsen of thuiswerken, dan is dat hét ideale startmoment.
'De toplocatie is zo succesvol dat de bereikbaarheid eronder lijdt. Alle betrokken partijen zetten zich in om als locatie bereikbaar te blijven en daarmee het succes vast te houden' (Paleiskwartier Den Bosch).
‘Wanneer er geen gevoel van urgentie heerst, heeft een verandering geen kans van slagen’ (Ben Tiggelaar)