Maak het gemakkelijk
Nieuw gedrag volhouden is al lastig genoeg, dus maak het juist in deze fase deelnemers gemakkelijk. Verplaats je in hen, ontdek welke hobbels zij moeten nemen en welke je kunt wegnemen.
Bij veel projecten bleek de overgang van risicoloos uitproberen naar zelf investeren in een struikelblok. Het aanschaffen van een elektrische fiets is duur en je zit lang aan een ov-abonnement vast. Maak het deelnemers gemakkelijk met een slim vervolgaanbod, waarin deelnemers al fietsend een groot deel van de investering in hun fiets terugverdienen. Of ontwikkel eerst samen met de werkgever een goede regeling. Bied ook juist op dit moment goede keuze-informatie aan. Bij slechts bij 4 van de 15 geanalyseerde fietscases uit Beter Benutten is zo’n vervolgaanbod gedaan (Change is Cool).
- Weet wat lastige momenten zijn om vol te houden en kijk waar je het dan makkelijker kunt maken voor deelnemers.
Veelgenoemde redenen om te stoppen met het nieuwe gedrag zijn: verandering van werk of een verhuizing, problemen met techniek of apps, gezondheid of blessures (bij fietsen), of slecht weer.
Je kunt misschien wel gemakkelijk met de trein naar je werk, maar hoe kom je dan weer bij een klant in de provincie. ‘Help werkgevers op weg naar ‘en-en’-denken. Vaak is het de combinatie van fiets, auto (deelauto’s op het werk) en thuiswerken en goed voorbeeldgedrag die verankering bespoedigt’, aldus een advies uit het e-book Change is Cool.
‘Bij een autodeelproject in Amsterdam vertelde een deelnemer mij dat hij best een auto wil delen, maar dan moet die wel klaar staan.’ (Minister Schultz van Haegen in Beter Benutten Krant 2014)
Praktijkvoorbeelden
Maastricht bereikbaar ondersteunt overstappers
Het programmabureau van Maastricht Bereikbaar bouwt een relatie op met de reiziger, die stap voor stap op weg wordt geholpen naar ander reisgedrag met bijvoorbeeld keuze-informatie en de mogelijkheid om de probeerfiets onder gunstige voorwaarden aan te schaffen.
Deelauto’s voor de Zuidas in Amsterdam
Er komen steeds meer bedrijven aan de Zuidas in Amsterdam. Dat betekent drukker verkeer, dat vaker vastloopt, en een toenemend parkeerprobleem. Een gezamenlijk autodeelproject bleek dé oplossing. Deelnemende bedrijven gaven aan dat de deelauto aantrekkelijk moest zijn en het systeem gebruiksvriendelijk (‘maak het gemakkelijk’). Samen met Green Wheels en Audi is dit voorstel uitgewerkt. Zo konden werknemers met het ov en of de fiets naar het werk reizen en met de deelauto naar hun klanten.