Timing, pak het moment
Er zijn veel ‘kritische’ momenten waarop deelnemers dreigen af te haken of juist weer gemakkelijk kunnen aanhaken. Pak deze momenten, niet alleen in de beginfase, maar ook later.
Veelvoorkomende redenen om te stoppen met nieuw reisgedrag zijn verandering van werk, een verhuizing, werkzaamheden aan het spoor of slecht weer. Moedig deelnemers op zulke ‘moeilijke’ momenten extra aan. Dat kan via een app, sociale media, een persoonlijk mailbericht of een speciale winteractie (zie praktijkvoorbeeld).
Misschien stopt een groep ‘trouwe’ fietsers in de winter met fietsen. Motiveer hen in het voorjaar weer om de fiets te pakken, met in ieder geval een persoonlijk mailbericht en via sociale media. Ook wegwerkzaamheden, extra ov-voorzieningen of een nieuwe multimodale reisapp zijn goede momenten om (ex)deelnemers te benaderen.
‘In de winter heb ik doorgefietst tot ik opeens in Midden-Delfland onderuit ging door ijzel. Toen heb ik ongeveer een week niet gefietst.’ (deelnemer aan de actie 'Fiets de winter door')
Praktijkvoorbeeld
Actie ‘Fiets de winter door’
Bereikbaar Haaglanden organiseerde in de winter van 2015/2016 een fotowedstrijd ‘Fiets de winter door’. Deelnemers aan het fietsproject van ‘ga3.0’ werden gemotiveerd om de winter door te fietsen. Via de website, facebook, een poster en flyer werden ze uitgenodigd om een foto te maken van de mooie winterse omgeving en deze te plaatsen op de Facebookpagina. Daarnaast werden ze erop gewezen dat het ‘s winters nog drukker is op de weg en dat fietsen je fit houdt.